De volgende dag vertrekken we wederom om 9 uur (9:30). We gaan het laatste stuk naar La Spezia afleggen. We laten tevreden de Posthorn achter ons en rijden een schitterende route binnendoor. Volgens goed gebruik hebben de heren weer teveel ontbeten en te weinig geslapen (‘t blijft spannend zo’n eerste nacht in een hotel). Sam brengt het ontbijt terug naar de natuur en Cas blijft uit de buurt van dit spektakel.

We tanken even bij (wij en de auto) en steken dan de grens over naar Zwitserland. Op een of andere manier wil ik hier altijd snel doorheen en een paar uur later slingeren we door de barricades Italië in. Of die barricades er nou staan om de Italianen buiten te houden of de Zwitsers binnen, geen idee.

De reis levert weinig spannends, op het Italiaanse rijgedrag na dan. Ach we hebben het overleefd en dat is altijd weer een prestatie op zich. We hebben La Spezia in het vizier en we rijden de stad binnen.

Redelijk verbaasd zijn we over de paupere uitstraling van het deel waar we doorheen komen. Geen punt. Wij verblijven net even buiten de stad op een berghelling. Het uitzicht daar is verbluffend. We kijken uit op de haven van de Italiaanse marine. Duidelijk is dat we weinig te vrezen hebben op zee tijdens een eventueel conflict met Italië. Er liggen meer fregatten in het dok dan dat er zeewaardig zijn.

De eigenaresse van het appartement dat we gehuurd hebben laat ons binnen en legt uit hoe alles werkt. Zeer vriendelijk wijst ze ons ook op typisch Italiaanse restaurantjes en vertelt ons dat dinsdag de bevrijdingsdag is van noord Italië.
We kiezen er voor om de berg af te lopen via de hele lange trappen en een restaurant te zoeken in de stad. Wederom valt op dat de stad echt aan een opknapbeurt toe is. We lopen door de stad en vinden eigenlijk niets anders dan een slecht restaurantje en ongeduldige Italianen. Wat nog meer opvalt is de hoeveelheid mensen. Het lijkt wel hoogseizoen.

Na een matige pizza lopen we door het donker terug de berg op naar ons verblijf. Spannend. Ook savond’s is het uitzicht goed te pruimen. Veel goede restaurants hebben we (nog) niet gevonden. Het advies is dan ook: luister naar het advies van de eigenaresse van deze airbnb locatie.

We maken plannen voor de volgende dag. We gaan Cinque Terre bezoeken, het uiteindelijke doel van onze reis. We gaan dit per boot en trein doen.

Lees verder.

Check even onderstaande link. Kadootje van mij.